10秒後に新サイトが表示されます。
2020年9月29日より「Dont't Go Back to The 石炭!」のコンテンツは、「Japan Beyond Coal」に移行しました。URL:beyond-coal.jp

Don’t go back to the 石炭〜石炭火力発電に反対 |石炭発電|石炭火力発電|反原発

[:ja]環境アセスメント逃れの小規模石炭火力発電所計画、汚染排出データ未公表のまま着工も[:en]EIA -evading small-scale coal-fired power plants have started construction without pollutant emissions data disclosure[:]

[:ja]7月15日、気候ネットワークは、ペーパー「小規模石炭火力計画の調査報告書」を発表しました。これは、国や自治体の環境アセスメントの対象に一切なっていない7件の小規模石炭火力発電所新増設計画について、情報開示請求を行うなどして調査し、その結果をまとめたものです。
調査の結果、汚染排出データを隠し、住民への説明もしないまま工事を始めてしまっているケースもあるなど、問題があることがわかりました。

環境アセスメント逃れの小規模石炭火力発電所計画 一覧

  • 石巻雲雀野発電所1号(宮城県石巻市、運営:日本製紙)
  •  仙台パワーステーション(宮城県仙台市、運営:仙台パワーステーション)
  •  鈴川エネルギーセンター火力発電所(静岡県富士市、運営:日本製紙)
  •  名古屋第二発電所(愛知県知多郡武豊町、運営:中山名古屋共同発電)
  •  名南エネルギーセンター(愛知県知多市、運営:名南共同エネルギー)
  •  水島MZ発電所(岡山県倉敷市、運営:水島エネルギーセンター)
  •  延岡発電所(宮崎県延岡市、運営:旭化成ケミカルズ)

「環境アセスメント逃れ」とは

一定の規模以上の火力発電を建設する際は、その悪影響をチェックする「環境アセスメント(環境影響評価)」を受ける必要があります。環境アセスメントとは、環境に大きな影響を及ぼす恐れのある事業について、事前調査、予測、評価を行い、影響を回避、縮小するためのもので、環境を守るためにとても重要な制度です。ところが、最近は、このアセスメントの基準をぎりぎり下回るような、「環境アセスメント逃れ」ともいえる計画が増えています。とりわけ、国の法律に基づく環境アセスメントだけでなく、自治体の条例に基づく環境アセスメントすら受ける必要のない計画は、第三者による環境影響のチェックを全く受ける必要がないため、法の網の目をすり抜けた格好になっています。

<環境アセスメントの対象事業>

対象事業 第一種事業(必ず環境アセスメントを行う事業) 第二種事業(環境アセスメントが必要かどうかを個別に判断する事業)
火力発電所 出力15万kw以上 出力11.25万kw〜15万kw

 

【調査結果】効率の悪い旧式技術を採用、汚染排出は稼働中の発電所の約19倍も

情報開示請求によって公開された資料を見たところ、一切環境アセスメントを受けずに進められている計画は、効率の悪い1950年代の旧式の技術(亜臨界圧)が採用されていることがわかりました。また、汚染物質の排出が大きいことがわかりました。国内ですでに稼働している石炭火力発電所の約10倍も汚染物質を排出する案件もあり、大気汚染の悪化が懸念されます。

さらに、これらの発電効率や大気汚染に関する情報を開示せず、黒塗り(下図)にしたまま工事を進めている案件が複数あることもわかりました。あえて黒塗りで非開示にしていることから、発電技術や汚染対策のレベルは低いものと思われます。

kuronuri
また、ほとんどの計画で地元住民への説明が行われていませんでした。情報の非開示と合わせ、違法ではないものの、極めて不適切な状況であることがわかりました。

環境アセスメント制度の見直しと改善が急務
事業者は、新しい石炭火力発電所は「高効率」で「低排出」な「クリーン・コール(きれいな石炭)」の技術と宣伝しています。しかし、今回の調査からは、実際に計画され、ひどいものでは既に着工されている石炭火力発電所には、高効率でも低排出でもないものが複数あることがわかりました。地域住民を無視した計画の進行は認めがたい上、たとえ小規模であってもCO2やその他の汚染物質の排出が深刻な石炭火力発電所を野放しにするべきではありません。環境アセスメント制度を見直し、改善することが急務です。

補足:環境アセスメントとは
環境アセスメントの手続きは、配慮書・方法書・準備書・評価書・報告書の順序に従って進められ、対象事業が周辺の自然環境および地域生活環境などに与える影響について、県識者や住民、地方公共団体などの意見を取り入れ得ながら事業者自らが調査・予測・評価を行うものです。

環境アセス手続き

関連記事:

プレスリリース】環境アセスメント逃れの小規模石炭火力発電所計画、汚染排出データ未公表のまま着工(2016/7/15)

アセスの抜け穴
:小規模火力発電計画の乱立をどう止める?大阪ガスに続くのはどこ?(2016/2/2)[:en]On July15th, Kiko Network released “A survey on small-scale coal-fired power plant projects”. By requesting information disclosure, Kiko Network investigated seven new small-scale coal-fired power plant projects which were exempt from any governmental environmental assessments and released these results. Kiko Network found that there were cases in which utilities have already started constructions, while concealing pollutant emission data and without any explanation to local residents.

List of EIA evading small-scale coal-fired power plant projects

・Ishinomaki Hibarino No.1 Power Plant (Location: Ishinomaki-shi Miyagi, Operator: Nippon Paper Group Ishinomaki Energy Center)
・Sendai Power Station (Location: Sendai-shi Miyagi, Operator: Sendai Power Station)
・Suzukawa Energy Center Thermal Power Plant (Location: Fuji-shi Shizuoka, Operator: Suzukawa Energy Center)
・Nogoya No.2 Power Plant (Location: Taketoyo-cyo Chita-gun Aichi, Operator: Nakayama Nagoya Kyodo Kyodo Hatsuden)
・Meinan Energy Center (Location: Chita-shi Aichi, Operator: Meinan Kyodo Energy)
・Mizushima MZ Power Plant (Location: Kurashiki-shi Okayama, Operator: Mizushima Energy Center)
・Nobeoka Power Plant (Location: Nobeoka-shi Miyazaki, Operator: Asahi Kasei)

What is EIA-evading?

When constructing thermal power plant that is larger than a certain scale, Environmental Impact Assessment is required to inspect its impact on the environment. EIA is designed for preliminarily survey, estimation and evaluation of significant environmental impacts of the projects in order to avoid or minimize its negative impacts. However, in spite of its significance, the number of projects which are barely below a threshold of EIA requirement has been increasing recently. Above all, there are projects which do not have to be inspected by national EIA nor any assessments of local governments. These are problematic projects that slip through both the legal net of EIA and any third party assessments.

<EIA Requirements for thermal power plants>

Class 1 project (EIA is always required)  Output: 150MW or over
Class 2 project (The necessity of EIA is judged by project)  Output: 112.5MW-150MW

Investigation results: Pollutant emission are 19 times higher due to inefficient technology

According to the disclosed data, it was revealed that the ongoing projects without EIA adopted the 1950’s inefficient technology (subcritical) and would emit much pollutant. Surprisingly, there were several projects which pollutant emission would reach approximately 10 times as much as those in operation, therefore worsening air pollution is seriously concerned.
To make matters worse, some projects rejected disclosure of information about their power generation efficiency and impacts on air pollution. Assuming from black hidden numbers, their power generating technologies can be old and anti-pollution measures are insufficient.

kuronuri

In addition, most of these utilities did not have public communication to local residents. As well as the nondisclosure of information, we say their approach is inappropriate, though not illegal.

EIA process urgently needs to be reviewed and improved

Business operators claim that new coal power plants are high efficient/low emission, and those are “clean coal” technology. However, according to this survey, there were several coal projects, some of which are actually planned or under construction, while they are neither high-efficient nor low-emission.

Progress of these projects, in disregard of local residents, cannot be acceptable, and should not be left unchecked, considering their serious levels of CO2 and other pollutants’ emissions even if they are small-scale. EIA process should be urgently reviewed and improved.

What is the Environmental Impact Assessment (EIA):
Environmental Impact Assessment is conducted by business operators themselves, following the procedures of making statements of consideration, scoping documents, preparation documents, evaluation documents and final reports. As for projects subject to the assessment, business operators have to check, estimate and judge their impacts on both natural and living environments around them, accepting opinions from experts of each prefecture, inhabitants and local governments.[:]