10秒後に新サイトが表示されます。
2020年9月29日より「Dont't Go Back to The 石炭!」のコンテンツは、「Japan Beyond Coal」に移行しました。URL:beyond-coal.jp

Don’t go back to the 石炭〜石炭火力発電に反対 |石炭発電|石炭火力発電|反原発

[:ja]武豊の石炭火力発電所建設にも環境大臣がNOと認めず -電力業界の気候変動対策の枠組み構築後の初めての見解-[:en]Env. Minister says “No” to replacement of Taketoyo coal-fired thermal power plant – First statement after power industry establishes framework for climate change measures -[:]

[:ja]2015年8月14日、環境省は、中部電力が愛知県知多郡武豊町で計画している「武豊火力発電所リプレース計画 計画段階環境配慮書」(中部電力株式会社)に対して、国の目標・計画との整合性を判断できないとして、再び「是認できない」という環境大臣意見を経済産業大臣に提出しました。

本事業は、武豊火力発電所の重油・原油を燃料とする2~4号機を廃止し、石炭を燃料とする5号機(107万kW)にリプレースするものです。

意見書の重要性

この意見は2つの意味で重要です。1つは、新設ではなく古い火力のリプレース(更新)案件で、環境大臣がNOを突きつけた初めてのケースであるという点です。高効率の発電所に置き換えるとしても石炭火力はCO2排出の観点から是認できないということになります。

もう1つは、約1ヶ月前の7月17日、電気事業連合会とJ-Power、日本原子力発電、さらに新電力23社が、電力業界全体で温室効果ガスの削減をするための自主的枠組みが公表され、これらの参加企業は、同日発表された「電気事業における低炭素社会実行計画」に取り組んでいくと発表後の初めての意見だということです。環境省はこれまでこの自主的枠組みの構築を要請してきましたが、今回、これが構築された後もなお、その内容に課題が多いとして、やはり国の温室効果ガス削減目標に照らして整合性がないという立場を表明したことになります。

リプレースであっても、自主的枠組みを作っても、結局、石炭火力建設は、温室効果ガス削減という命題に対して、何ら十分な答えを出せないことを環境大臣意見は示しています。

環境大臣の意見書公表をふまえ、気候ネットワークは大臣意見に賛意を表明するプレスリリースを発表し、経済産業大臣に対しては当該事業の再考を促すような判断を求めるとともに、事業主体である中部電力に対して当該事業を抜本的に見直し、クリーンな再生可能エネルギーの事業計画に切り替えるべきと述べています。
今こそ、石炭火力建設計画を根底から見直すときではないでしょうか。

電力業界の自主的枠組みとは

さて、この電力業界の自主的枠組みとは、2013年4月の「東京電力の火力電源入札に関する関係局長級会議取りまとめ」で構築が求められていながら、2年以上もの間作られていなかったもの。やっとのことでできたことは前進のようにも見えますが、今回の環境大臣の意見でも明らかなよう、実効性はほとんど認められません。

まず、0.37kg-CO2/kWhとは目標が低すぎます。電力業界として低炭素化を進めるのに、1997年に立てた計画にも及ばない水準を2030年目標とするとは、気候変動の解決への道筋と整合しないどころか、大きな後退です。次に、枠組みに参加する事業者に小売りをする発電事業者のみしか含まないことです。たとえば関電に電気を売る予定で石炭火力を新設する神戸製鋼などはこの枠組みに入っていません。現時点では上述の事業者だけで販売電力量の99%以上をカバーしているとしていますが、これから新電力が増加してシェアが下がれば、発電部門の対策としては不十分です。さらに、そもそも自主的であるところに実効性への大きな課題があります。電気事業連合会は過去にも自主的に気候変動対策に取り組みましたが、削減目標を達成できずじまいでした。この期に及んでまた自主的な枠組み・取組みに任せていても、過去の二の舞になるだけでしょう。

また、実行計画は石炭火力発電所の建設計画や原発再稼働の見込みについて具体的に触れられていないため、計画が妥当なものか判断できず、こちらも不十分なものだと言わざるを得ないでしょう。

7月27日、環境省が開催したこの枠組みの実効性に関するヒアリングでは、有識者から、「この枠組みはいずれ破綻するリスクが大きい」など、非常に厳しいコメントが相次ぎました。この自主的枠組みの構築の結果が、政府が効果的な政策を打ち出していくことが必要なことを示しています。発電部門からの温室効果ガス削減は急務です。枠組みも実行計画も、確かな実効性のあるものとなるように再考されるべきです。

参照リンク:

武豊火力発電所リプレース計画に係る計画段階環境配慮書に対する環境大臣意見の提出について(2015/8/14)

「電気事業における低炭素社会実行計画」の策定について(2015/7/17)

気候ネットワークプレスリリース
環境大臣、愛知の石炭火力新設計画も是認せず 石炭火力発電所新規建設計画のゼロベースの見直しを(2015/8/17)[:en]On August 14th, 2015, Japan’s Minister of the Environment again objected to a coal-fired power plant in a statement submitted to the Minister of Economy, Industry and Trade (METI) over the planning stage of the EIA for the planned replacement of the Taketoyo Thermal Plant (to be built by Chubu Electric Power Co. in Taketoyo Town, Aichi Prefecture). The Minister remarked that this plan goes against the government’s overall target to reduce national carbon emissions.

This development plan for the Taketoyo thermal power plant will involve building a coal-fired No. 5 unit (1070MW) which will replace the existing heavy/crude oil-fired No. 2 to 4 units (total capacity of 1125MW) which will be decommissioned and demolished.

Importance of Minister’s objection

This objection is significant in two ways. One is that this is the first time the Ministry of Environment objected to a replacement plan. Even though Chubu Electric is planning to replace old units with new ones, the coal-fired plants could not be approved because of their potentially high CO2 emissions.

In addition, the Ministry’s statement came just after Japanese electric utilities announced the establishment of a voluntary framework and set up their initiative entitled “Commitment to a Low-Carbon Society”. This announcement was made a month ago on July 17th by Japan’sFederation of Electric Power Companies, J-Power, Japan Atomic Power Co., and 23 PPSs (Power Producer and Supplier) with the aim to reduce greenhouse gas emissions. The Ministry of environment had been pushing for the establishment of a voluntarily environmental framework by Japanese electric utilities. However, after the framework was set up, the ministry pointed out that there were still many problems with the framework as it was not consistent with the government’s emissions reduction target.

Following the Ministry’s statement, Kiko Network issued a press release to show their support.  In their statement, Kiko Network requested METI to reconsider their replacement plan and insisted Chubu Electric Power Co. to seriously consider a fundamental overhaul of their project and switch to clean, renewable energy instead.

Isn’t it time for Japan to rethink plans for new new coal-fired power plants from the ground up?

The statement by the Ministry of Environment clearly indicates that the construction of coal-fired power plants cannot help reduce greenhouse gas emissions, even if they are replacements for old plants or made under the voluntarily framework. It is time to change the way we think about the construction of coal-fired power plants.

The Voluntary framework by electric power group

The establishment of the voluntarily framework had been on hold for nearly 2 years. In April 2013, in a meeting concerning TEPCO’s thermal power plant bids, director generals from the Ministry of Environment and METI agreed the power industry should form this framework. However, the Minister of Environment made it clear in his statement that although the framework was finally established, it doesn’t seem to be very effective.

First of all, the intensity target of 0.37kg-CO2/kWh proposed by the utilities is too low.  The power industry needs to move towards a low-carbon society, but their 2030 target doesn’t even meet the target set way back in 1997. It is a huge setback and is insufficient in solving the problems of climate change. Second, this framework only includes retail traders and excludes power plant developers selling electricity to major power providers. Kobe Steel Ltd., for example, which plans to build power plants and sell electricity to KEPCO, is excluded. The power industry says that the voluntary framework currently covers over 99% of our power supply. In the case of more PPSs (power producers and suppliers) joining the framework causing the proportion of electricity supplied by major plant developers to drop, the measures set by the country’s power sector would be insufficient. To make matters worse, the “voluntarily” aspect makes these measures questionable. Japan’sFederation of Electric Power Companies had voluntarily taken measures against climate change in the past, but it could not reach its own reduction target. What will happen with this new attempt? We might just get a bad case of déjà vu.

Since their “commitment” hasn’t disclosed any clear plans to build coal-fired power plants or resume nuclear power plant operations, it is hard judge whether this plan is inadequate or not. Unfortunately, this initiative leaves much to be desired.

On July 27th, the Ministry of Environment held a hearing to discuss the effectiveness of the framework. Experts heavily criticized the framework, saying that there is a huge risk of failure; the structure of the voluntary framework requires effective governmental policies. It is imperative that the power sector reduces its greenhouse gas emissions. Both the framework and their own commitment should be reviewed and reworked into more effective initiatives.

 

Links:

The Minister of Environment submits statement on the planning stages of the environmental impact assessment for the replacement of the Taketoyo thermal power plant (Japanese)
The Ministry of Environment, August 14th, 2015

About the development of “The Commitment to a Low-Carbon Society” by the 10 Federation of Electric Power Companies of Japan and 23 PPSs (Japanese)
The Federation of Electric Power Companies of Japan, July 17th, 2015

 

Related News:

Reuters, August 14, 2015
Japan environment ministry to object to another coal-fired power plant: NHK

Power Engineering International (PEI) August 14th, 2015
Japan minister to object to coal-fired power project

 

Reference:

Chubu Electric Power Press Release, February 6th, 2015
Plans for Development of Taketoyo Thermal Power Plant Unit 5

 [:]