10秒後に新サイトが表示されます。
2020年9月29日より「Dont't Go Back to The 石炭!」のコンテンツは、「Japan Beyond Coal」に移行しました。URL:beyond-coal.jp

Don’t go back to the 石炭〜石炭火力発電に反対 |石炭発電|石炭火力発電|反原発

[:ja]【報告書】「G20の化石燃料政策における言動不一致(原題:Talk is Cheap)」発表のご案内[:en]【Report】Talk is Cheap: How G20 Governments are Financing Climate Disaster[:]

[:ja]

G20諸国による化石燃料への巨額な投融資の実態
エネルギー事業に対する公的支援に関する初の分析報告書を公開

『G20の化石燃料政策における言動不一致:気候変動対策に逆行する巨額投融資の実態』
(原題:Talk is Cheap: How G20 Governments are Financing Climate Disaster)
http://priceofoil.org/2017/07/05/g20-financing-climate-disaster

2017年7月5日、オイル・チェンジ・インターナショナル、フレンズ・オブ・ジ・アースU.S.(FoE U.S)、シエラクラブ、および世界自然保護基金(WWF)ヨーロッパ政策オフィスが発表した新たな報告書により、G20諸国が、風力や太陽光などのクリーンなエネルギーに投資する額の4倍以上の公的資金を毎年化石燃料に投じていることが明らかとなりました。G20諸国による化石燃料への公的投融資額は年平均で718億米ドル、本報告書が調査対象とした2013年から2015年までの期間の合計額は2,153億米ドルに達していました。エネルギー事業に20加盟国が投じた全ての公的資金のうち50%は、石油およびガス開発関連に投じられています。
また,G20諸国のうち化石燃料への公的投融資額が最大だったのは日本であり、2013年~2015年の投融資額は、クリーンなエネルギーが年平均で27億米ドルであったのに対し、165億米ドルに上りました。

本報告書により、G20諸国における公的金融機関(海外開発援助機関や輸出信用機関など)および多国間開発銀行からエネルギー関連事業への公的支援に関する詳細が初めて明らかになりました。この調査によれば、エネルギー関連事業の資金拠出のうち、クリーンなエネルギーへの投融資は15%にすぎないのに対し、毎年、何百億ドルもの資金が石油・ガス・石炭関連企業に投じられています。さらに、最善の科学的知見によれば、気候変動を防ぐためのパリ協定の目標を達成するためには、少なくとも85%の化石燃料を地中に留めておく必要があると示されているにもかかわらず、G20諸国政府は毎年135億ドルもの公的資金を石油・ガス・石炭といった「燃やせない資源」の探査に過剰投資しています。この調査結果は、これらの国々の政府自らが高く評価したパリ協定が示す目標、特に低排出発展の方向に沿うように資金の流れを変えていくという目標に対して明らかに矛盾するものです。

「G20の化石燃料政策における言動不一致:気候変動対策に逆行する巨額投融資の実態(原題:Talk is Cheap: How G20 Governments are Financing Climate Disaster)」と題した本報告書は、リンク先のページにて閲覧可能です。また、本報告書の作成にあたっては、前述の共著団体に加えCANヨーロッパ、Urgewald(ドイツ)、Re:Common (イタリア)、国際環境NGO FoE Japan(日本)、気候ネットワーク(日本)、「環境・持続社会」研究センター(JACSES)(日本)、および韓国環境運動連合(KFEM)(韓国)からも賛同を得ています。

「私たちの調査結果は、G20諸国がクリーンなエネルギーに移行すべき時が来たと言いつつ、いまだに投融資先を変えていないことを示しています。気候変動を否定するトランプ大統領に対抗してG20諸国の他の国々の政府が立ち上がり、真摯にパリ協定下の公約を守るのなら、時代遅れの化石燃料産業への公的支援を止めるべきです。」とオイル・チェンジ・インターナショナルのシニア・キャンペーナーで本報告書の著者の一人でもあるアレックス・デュカス(Alex Doukas)は述べています。「最善の気候科学は、早急にクリーンエネルギーへの投資に切り替える必要があると指摘していますが、G20諸国政府からの公的資金の流れは逆行しています。化石燃料への資金の流れを止め、支援先を変えさせなければなりません。」

報告書では、オイル・チェンジ・インターナショナルの” Shift the Subsidies”データベースを利用して、公的金融機関からの資金の分析を行いました。ここで対象とした公的金融機関とは、政府管轄あるいは政府支援を受けている金融機関であり、輸出信用機関や開発金融機関などを含んでいます。政府が意思決定権の過半を占める機関による国内および国際的な化石燃料探査と生産に対する補助金の交付、株式資本の投入、貸付金、保証および保険を重点的に調査しました。その結果として明らかになった、クリーンなエネルギー、化石燃料、その他も含むあらゆるエネルギー事業への公的資金の詳細を本報告書に記しています。

「G20諸国のリーダーは気候変動について協議するかもしれませんが、軽薄な内容になるのは明白です。」「自国における再生可能エネルギーへの投資をお互いに称賛し合いながら、発展途上国の汚い化石燃料事業に数十億ドルもの融資を行っているのです。G20諸国のリーダーによる化石燃料企業への公的支援は、人々の健康と地球環境を損なうことになるので、G20諸国は、汚い化石燃料からクリーンなエネルギーにシフトするとはっきり断言すべきです。」とFoE U.S.国際政策アナリストのケイト・デアンゲリス(Kate DeAngelis)は述べています。

本報告書は、化石燃料に公的資金を投入することは気候変動対策に3つの悪影響を及ぼすと示しています。まず一点目は、化石燃料への公的支援が「負の炭素価格」となって化石燃料の生産を促進するとともに、化石燃料生産の動機付けとなってしまうことです。二点目は、炭素を多量に排出する状況が固定化し、クリーンなエネルギーへのシフトをより困難かつ割高にしてしまいます。三点目は、本来経済的ではない汚いエネルギーを経済的に見せることで、補助金なしでは運営できない「ゾンビ」エネルギー事業を生み出してしまうことです。

「G20諸国がパリ協定を批准した時、世界が気候変動による最悪の影響を回避すべく、実効性のある解決策を取りつつ炭素排出量を削減すると約束を交わしました。にもかかわらず、我々が現在知る限り、G20諸国は矛盾したことを言っています。風力や太陽光のようなクリーンなエネルギーが容易に入手できるだけでなく、世界中の人々や地域社会にとってコスト面でも健康面でも優れている現状において、公的資金を石炭燃料に投じて無駄にし続けることは、どの国にとっても受け入れられるべきではありません。」と、シエラクラブ上級活動主任のニコル・ジヒオ(Nicole Ghio)は発言しています。

「政策決定者は、パリ協定によって公的資金を省エネや持続可能な再生エネルギーに振り向けなければならないことを再認識すべきです。そうすれば将来のエネルギー課題への効果的な答えが見つかることでしょう。」とWWFヨーロッパ政策オフィスのセバスチャン・ゴディノット(Sebastien Godinot)は述べています。

ダウンロード

プレスリリースのダウンロードはこちら(日本語
Executive Summary – 要旨(日本語

参考

Oil Change International “Talk is Cheap: How G20 Governments are Financing Climate Disaster” (英文プレスリリース

本報告書に関する連絡先

「環境・持続社会」研究センター
田辺有輝 tanabe@jacses.org
電話番号 03-3556-7325

 [:en]

RELEASE: G20 Nations Sending Billions in Finance to Fossil Fuels
Talk is Cheap: How G20 Governments are Financing Climate Disaster

New report provides first-ever analysis of public financing for energy projects
http://priceofoil.org/2017/07/05/g20-financing-climate-disaster

G20 Nations Sending Billions in Finance to Fossil Fuels

New report provides first-ever analysis of public financing for energy projectsEach year, G20 countries provide nearly four times more public finance to fossil fuels than to clean energy, according to a new report released today by Oil Change International, Friends of the Earth U.S., the Sierra Club and WWF European Policy Office. In total, public fossil fuel financing from G20 countries averaged some $71.8 billion per year, for a total of $215.3 billion in sweetheart deals for oil, gas, and coal over the 2013-2015 timeframe covered by the report. Fifty percent of all G20 public finance for energy supported oil and gas production alone.

The report, for the first time ever, details public support for energy projects from G20 public finance institutions (such as overseas development aid agencies and export credit agencies) and multilateral development banks. It finds that just 15 percent of this energy finance supports clean energy, while tens of billions of dollars are funneled to oil, gas, and coal producers annually. The best available science indicates that at least 85% of fossil fuel reserves must remain in the ground to meet the aims of the Paris Agreement on climate change. Yet of the $71.8 billion in fossil fuel finance, $13.5 billion goes to activities that supercharge the exploration phase for even more unburnable reserves of oil, gas, and coal.These findings directly contradict the goals espoused in the Paris climate agreement — touted by these same governments — which specifically calls on countries to align financial flows with low-emission development.

The report, entitled “Talk is Cheap: How G20 Governments are Financing Climate Disaster,” can be found at http://priceofoil.org/2017/07/05/g20-financing-climate-disaster. In addition to the authoring organizations, it has also been endorsed by CAN-Europe, Urgewald (Germany), FOE-France, Re:Common (Italy), Legambiente (Italy), Environmental Defence (Canada), FOE-Japan, Kiko Network (Japan), JACSES (Japan), and KFEM (Korea).

“Our research shows that the G20 still hasn’t put its money where its mouth is when it comes to the clean energy transition. If other G20 governments are serious about standing up to Trump’s climate denial and meeting their commitments under the Paris Agreement, they need to stop propping up the outdated fossil fuel industry with public money,” said Alex Doukas, Senior Campaigner at Oil Change International and one of the report’s authors. “The best climate science points to an urgent need to transition to clean energy, but public finance from G20 governments drags us in the opposite direction. We must stop funding fossils and shift these subsidies.”

Utilizing data from Oil Change International’s Shift the Subsidies database, the groundbreaking report analyzes support coming from public finance institutions — those institutions controlled by or backed by governments, such as export credit agencies and development finance institutions. It looks specifically at provision of grants, equity, loans, guarantees and insurance by majority government-owned institutions for domestic and international fossil fuel exploration and production. It presents a detailed picture of public finance for all energy — clean, fossil fuel, or otherwise.

“G20 leaders may like to talk about climate, but it’s clear their talk is cheap,” said Kate DeAngelis, international policy analyst at Friends of the Earth U.S. “While praising each other for investing in renewable energy at home, they bankroll billions of dollars for dirty fossil fuel projects in developing countries. G20 leaders’ handouts to fossil fuel companies destroys the health of people and the planet. G20 countries must commit to transitioning from brown to green, once and for all.”

The report shows that public financing for fossil fuels has a three-pronged effect on efforts to address climate change. First, it acts as a “negative carbon price” that helps to subsidize and incentivize more fossil fuel production. Second, it helps drive high-carbon lock-in, making the transition to clean energy more difficult and costly. Third, this public finance makes uneconomical dirty energy economical, thereby enabling “zombie energy” projects that would never even begin operating without such support.

“When the G20 countries committed to the Paris Agreement, they made a pact with the world that they would take meaningful steps to reduce their carbon emissions in an effort to avert the worst effects of the climate crisis,” said Nicole Ghio, a senior international campaign representative at the Sierra Club. “But as we now know, these countries have been talking out of both sides of their mouths. It’s unconscionable that any nation would continue to waste public funds on fossil fuels when clean energy sources like wind and solar are not only readily available but are more cost-effective and healthier for families and communities across the globe. It is past time for G20 nations to stop subsidizing fossil fuels once and for all.”

“The Paris Agreement should lead policymakers to refocus public finance on energy savings and sustainable renewable energy, which actually offer effective solutions to our future energy challenges,” said Sebastien Godinot with the WWF European Policy Office.

Download

Original Release: Oil Change International “Talk is Cheap: How G20 Governments are Financing Climate Disaster” 
Report Download site

Contact

International:
David Turnbull, david [at] priceofoil [dot] org
Alex Doukas, alex [at] priceofoil.org
Patrick Davis, pdavis [at] foe [dot] org
Cindy Carr, cindy.carr [at] sierraclub [dot] org

Japan:
Japan Center for a Sustainable Environment and Society (JACSES)
Yuki tanabe tanabe@jacses.org
Tel: +81-3-3556-7325[:]